• Jesteśmy na 1.8!

    Dzisiaj w nocy miało miejsce ważne wydarzenie dla naszego serwera. Z wersji 1.6.4 przeskoczyliśmy od razu na 1.8, pomijając wszystkie 1.7. Chciałoby się powiedzieć: najwyższa pora! :) Serwer nie był do tej pory aktualizowany z ważnych...

    więcej
  •  
  • Konkurs na mapę eventową przedłużony

    Kto śledzi nasz kanał YouTube ten wie, że konkurs ogłoszony w lutym został przedłużony do połowy kwietnia. Kto chce poznać więcej szczegółów oraz obejrzeć film dokładnie wyjaśniający wszystkie zasady konkursy ten niech zajrzy do środka tego...

    więcej
  •  
  • Flagi są już do Waszej dyspozycji

    Po wielu zapowiedziach nareszcie mogę napisać, że od teraz możecie sami definiować właściwości swoich terenów chronionych (tzw. flagi). Kolejny duży postęp w rozwoju serwera :-) Mały wstęp dla osób, które nie wiedzą o czym mowa. Każdy teren...

    więcej

Handel nigdy nie był tak prosty

Handel w Minecraft

Po kilku tygodniach prac, setkach testów robionych przez kilkunastu graczy, tysiącach linijek kodu, mogę oficjalnie ogłosić, że nasz autorski plugin do handlu jest gotowy.

Handel w Minecrafcie zawsze sprawiał ogromne problemy. Przede wszystkim, był niebezpieczny. Dwóch graczy musiało sobie zaufać, że obaj dotrzymają warunków umowy. W skrajnych przypadkach nie dochodziło z tego powodu do transakcji lub pojawiały się oskarżenia o oszustwo, co było bardzo trudne do zweryfikowania. Nierzadkie były też próby kradzieży przez trzeciego gracza.

Drugi problem to konieczność handlu twarzą w twarz. Gracze musieli się spotkać w jednym miejscu, innego sposobu nie było. To szczególnie kłopotliwe na naszym serwerze, gdzie jest ogromna mapa a teleportowanie jest w poważny sposób ograniczone.

Postanowiłem zmierzyć się z tymi problemami, czego efektem jest mój najnowszy plugin do handlu. Powiem Wam w sekrecie, że marzyłem o stworzeniu takiego pluginu od wielu miesięcy.

Od teraz handel jest bajecznie prosty. Przede wszystkim, szczegóły poznacie wpisując w grze komendę /handel. Dostaniecie książkę dokładnie opisującą możliwości, ograniczenia i zasady handlu.

Wpisując komendę /handel NICK (gdzie NICK to login gracza z którym chcemy handlować), wyślecie do danego gracza zaproszenie do handlu. Możecie wysłać jedno zaproszenie na minutę (zabezpieczenie przed spamem). Drugi gracz ma minutę na to aby potwierdzić chęć handlu. Wystarczy, że wpisze komendę /handel NICK (gdzie NICK to login gracza zapraszającego).

Handel jest płatny o ile gracze są od siebie oddaleni co najmniej o 100 klocków. Opłata jest jednak symboliczna i wynosi 1% razy odległość między graczami. Opłata jest oczywiście pobierana jako doświadczenie. Ewentualną opłatę ponosi zawsze osoba, która pierwsza wysłała zaproszenie. Po wysłaniu zaproszenia zawsze jest informacja czy opłata występuje i jeżeli tak to ile ona wynosi i ile bloków trzeba przejść aby jej uniknąć.

Aby handlować z graczem, który jest obok nas, nie trzeba wpisywać komend. Wystarczy kliknąć na niego prawym przyciskiem myszki, gdy nie trzymamy żadnej rzeczy w ręce. Takie zachowanie zadziała identycznie do tego jakbyśmy wpisali komendę. Drugi gracz również może odpowiedzieć poprzez kliknięcie i rozpocznie się handel.

Okno handlu jest podzielone na dwie części. Po lewej stronie możemy umieszczać swoje rzeczy na wymianę. Po prawej stronie widzimy rzeczy, które wysyła nam drugi gracz. Oczywiście możesz zmieniać zawartość tylko lewej strony.

Gdy jeden z graczy wsadzi jakąkolwiek rzecz do okna handlu, rozpoczyna się odliczanie, które trwa 20 sekund. Dokładnie tyle czasu mamy na to aby wsadzić wszystkie rzeczy do okna handlu oraz obejrzeć to co proponuje nam drugi gracz.

Po upływie 20 sekund okno handlu się zamyka a gracze dostają odpowiednie rzeczy. Handel się powiódł :) Pamiętajcie, że nie muszą obaj gracze wsadzić czegoś do okna handlu. Wystarczy, że zrobi to jeden gracz aby handel mógł się powieść. Nie zawsze coś sprzedajemy, czasami po prostu chcemy komuś coś przekazać.

5 sekund przed upływem czasu żaden gracz nie może już nic zmienić. Nie może niczego dołożyć ani niczego zabrać. Masz dokładnie 5 sekund na to aby upewnić się, że drugi gracz daje Ci dokładnie to na co się z nim umówiłeś. Jeżeli coś jest nie tak, anuluj handel.

W każdej chwili możesz przerwać handel. Wystarczy tylko zamknąć okno handlu, na przykład naciskając przycisk Escape na swojej klawiaturze. Rzeczy, które gracze wsadzili do okna handlu wracają z powrotem do nich. Jeżeli jeden z graczy zginie podczas handlu, również handel jest przerywany. To samo dzieje się gdy na 5 sekund przed końcem handlu w oknie nie ma żadnej rzeczy.

Handel jest również anulowany gdy przynajmniej jeden z graczy nie ma wystarczająco miejsca w swoim zasobniku na rzeczy z handlu. To ważne, plugin musi mieć miejsce na nowe rzeczy. Mógłby je upuścić Tobie przed nogami ale wtedy inny gracz mógłby skraść Ci Twoje nowo kupione rzeczy. Pamiętaj więc aby zawsze przystępować do handlu z odpowiednią ilością pustego miejsca w zasobniku.

Podczas handlu Twoja postać nie może podnosić żadnych leżących rzeczy. Jest to zabezpieczenie aby inny gracz nie mógł Ci zablokować możliwości handlu, na przykład wyrzucając pod nogi setki tanich itemów typu dirt czy książki z komend /pomoc i /handel.

Nie można przenosić rzeczy do okna handlu klikając w daną rzecz i trzymając przycisk Shift. Myślę, że to nie jest zbyt kłopotliwe ograniczenie.

Cały czas jestem otwarty na wszelkie sugestie co do tego pluginu. Będę również wdzięczny za wszystkie zgłoszenia błędów.

Inne zmiany

Nie samym handlem człowiek żyje ;) W między czasie wprowadziłem wiele usprawnień do innych pluginów, poprawek etc. Są to rzeczy niezauważalne na pierwszy rzut oka ale jednak istotne dla działania całego serwera.

Przede wszystkim napisałem plugin, który blokuje możliwość wsadzania butelek doświadczenia do okna kowadła. To mogłoby służyć do oszukiwania, gracze sami by sobie zmieniali ilość doświadczenia w butelkach. Takie zabezpieczenie istniało od początku działania pluginu na butelki z doświadczeniem ale wcześniej było oparte o zewnętrzny plugin. Teraz jest już nasz, lepszy :)

Dodatkowo plugin nie pozwala na handel z wieśniakami książkami zdobytymi poprzez systemowe komendy. To była łatwa metoda zdobywania emeraldów i innych wartościowych rzeczy.

Wszystkie pluginy zostały zaktualizowane pod kątem zwracanych przez nie komunikatów. Do tej pory komunikaty były tylko na czerwono, co czasami nie było zbyt przejrzyste. Teraz najważniejsze rzeczy są kolorowane na kolor morski. To odpowiednio je wyróżnia i ułatwia czytanie całych wiadomości. Gdybyście znaleźli jakieś błędy w kolorowaniu lub braki spacji etc. to dajcie oczywiście znać.

Jak zwykle zaktualizowałem pluginy sprawdzające pisownię, wulgaryzmy i reklamy innych serwerów.

Poza tym wprowadziłem szereg innych poprawek naprawiających drobne błędy, usprawniających działanie innych pluginów oraz poprawiających wydajność serwera.