• Jesteśmy na 1.8!

    Dzisiaj w nocy miało miejsce ważne wydarzenie dla naszego serwera. Z wersji 1.6.4 przeskoczyliśmy od razu na 1.8, pomijając wszystkie 1.7. Chciałoby się powiedzieć: najwyższa pora! :) Serwer nie był do tej pory aktualizowany z ważnych...

    więcej
  •  
  • Konkurs na mapę eventową przedłużony

    Kto śledzi nasz kanał YouTube ten wie, że konkurs ogłoszony w lutym został przedłużony do połowy kwietnia. Kto chce poznać więcej szczegółów oraz obejrzeć film dokładnie wyjaśniający wszystkie zasady konkursy ten niech zajrzy do środka tego...

    więcej
  •  
  • Flagi są już do Waszej dyspozycji

    Po wielu zapowiedziach nareszcie mogę napisać, że od teraz możecie sami definiować właściwości swoich terenów chronionych (tzw. flagi). Kolejny duży postęp w rozwoju serwera :-) Mały wstęp dla osób, które nie wiedzą o czym mowa. Każdy teren...

    więcej

Czy resety serwerów Minecraft są konieczne?

Resety na serwerach Minecraft to zjawisko powszechne. Także na craftlandia.pl nadszedł czas aby odświeżyć grę, zmienić zasady, wymienić mapy. I właśnie to ostatnie jest przykrą koniecznością. Czy można uniknąć kasowania wszystkiego co do tej pory zbudowaliśmy i zaczynania od nowa, na nowej mapie? Czy istnieje jakieś rozwiązanie problemu niemożliwego do powstrzymania degradowania naszych kwadratowych światów? Uważamy, że tak!

W maju tego roku pewien gracz poinformował społeczność Minecraft o małym eksperymencie. 30 osób postanowiło rozpocząć grę na ograniczonej objętościowo mapie. Nie mogli się ze sobą komunikować poprzez czat a grać mogli tylko wtedy gdy wszyscy byli dostępni. Gdy wylogowywał się chociaż jeden z nich, wszyscy przerywali grę.

Na początku gra przebiegała spokojnie i nikt nikomu nie wadził. Szybko jednak zaczęła się walka o surowce, bitwy, kradzieże i dewastacje. Eksperyment był o tyle ciekawy, że gracze najpierw doprowadzili do zniszczenia ich świata aby na koniec zjednoczyć się i wspólnie próbować przeżyć w ekstremalnie nieprzyjaznych warunkach.

Co jednak dla tematu dzisiejszego wpisu jest najistotniejsze to fakt, że mapa została bezpowrotnie zniszczona, ogołocona ze wszystkich dóbr, zostały tylko resztki budowli, ruiny.

Jest to niestety przykra codzienność w światach Minecraft. Dając wolność graczom pozwalamy im na szybszy rozwój i zapewniamy większą frajdę z gry ale płacimy za to wysoką cenę. Ograniczając możliwości wydobywania w celu chronienia mapy, psujemy rozgrywkę.

Oczywiście istnieje najprostsze rozwiązanie czyli wyznaczone miejsca/mapy do wydobywania surowców. Nie jest to jednak idealny sposób a niekiedy wręcz niemożliwy do zrealizowania. Bo jak mamy udostępnić graczom serwera RPG osobną mapę do wydobywania skoro nie mogą się swobodnie teleportować między mapami? Czy na mapie głównej całkowicie zablokować możliwość kopania i skazać graczy na długie wędrówki do stacjonarnych teleportów?

Są rozwiązania i tych problemów, tak, wiemy. Jednak wszystkie mają swoje wady. Nikt do tej pory nie zaproponował czegoś co z jednej strony pozwoli cieszyć się nieskrępowaną rozgrywką, a z drugiej zachowa nasze mapy w niezniszczonej postaci i da możliwość wyrzucenia z naszego słownika słowa “reset”. Czy istnieje złoty środek?

Tak, istnieje i zostanie wprowadzony na nowym serwerze craftlandia.pl. Taką mamy nadzieję :) Prace nad pluginem dopiero się rozpoczęły ale najważniejsze, że nie ma żadnych przeszkód technicznych aby nasz pomysł wprowadzić w życie. Czas na szczegóły.

Wcześniej zapowiadaliśmy powstanie dwóch map na nowym serwerze. Jednej, ogromnej, głównej i drugiej, mniejszej i regularnie resetowanej, służącej tylko do wydobywania surowców. Nasz pomysł na nowy serwer ewoluował i zostanie tylko jedna, ogromna mapa. Na całym jej obszarze każdy gracz będzie mógł robić co tylko mu się podoba. Kopać, budować, tworzyć i niszczyć, sadzić i ścinać. Bez żadnych niepotrzebnych ograniczeń i bez przesadzonej kontroli.

Powiecie, że wspaniała wiadomość tylko, że nauczeni doświadczeniem (i co powyżej opisany eksperyment idealnie pokazał) wszyscy wiemy, że mapa będzie ładnie wyglądała przez pierwszy tydzień a potem będzie tylko gorzej… Otóż nie! Udało nam się pogodzić ogień z wodą ;)

Każdy rozpoczynający budowę na naszym serwerze będzie miał dokładnie tydzień (czas do ustalenia ale siedem dni to kompromisowe rozwiązanie) aby zdobyć dla swojej konstrukcji ochronę czyli tzw. cuboid. Każdy klocek na mapie, po upływie tygodnia od jego pierwszego zmodyfikowania, o ile nie będzie znajdował się w cuboidzie, zostanie przywrócony do jego pierwotnego stanu.

Krótko mówiąc: drzewa same odrosną, dzikie kopalnie same znikną, pozostawione ruiny same zamienią się w pył. A cuboidy pozostaną bez zmian, pozwalając Wam w spokoju rozwijać swoje domy, budowle i całe miasta.

Oczywiście łatwo powiedzieć, gorzej zrobić :) Pracujemy już jednak nad rozwiązaniem.

Dobrze więc, załóżmy, że jeden główny problem wymuszający resety map mamy rozwiązany. Koniec ze zdewastowanymi światami. Pozostaje jednak drugi problem. Nasza ukochana gra ciągle się rozwija, pojawiają się nowe bloki, nowe struktury, drzewa itd. Co z tym? Mamy się zabarykadować na swoich stanowiskach i już nigdy nie ujrzeć nowości jakimi cieszymy się co jakiś czas w Minecrafcie?

I tu przychodzi z pomocą drugi mechanizm nad którym wkrótce rozpoczniemy prace. Jesteśmy w stanie wygenerować nową mapę, która będzie identyczna do tej już istniejącej ale z nowymi obiektami i surowcami a nawet biomami. I są możliwości techniczne aby taką mapę “nałożyć” na wcześniej wygenerowany świat, bez niszczenia tego co do tej pory zostało zbudowane i zabezpieczone cuboidami.

Na razie tyle wiadomości musi Wam wystarczyć :) Chciałem opisać efekty, bez wchodzenia w szczegóły.

Czy chcielibyście rozwijać swoje miasta w nieskończoność, nie bojąc się o dewastację terenu i o to, że nowe wersje gry wprowadzą nowe możliwości z których nie będziecie mogli skorzystać? My chcielibyśmy bardzo :) Trzymajcie za nas kciuki, ciężko pracujemy nad tym aby marzenia stały się rzeczywistością.